mamablog3

Kiezen van de juiste verloskundige

 

Ja dan ben je zwanger en moet je natuurlijk naar een verloskundige.
Dat leek voor mij eerste instantie makkelijk maar toch bleek het achteraf toch anders te zijn .
Ik heb via google de dichtstbijzijnde gezocht en daar een afspraak gemaakt .
Wij waren niet op de hoogte van wat een verloskundige praktijk te bieden had en wat voor verschillen er waren .
Plus hadden wij ook totaal geen idee wat we op dat moment belangrijk zouden vinden
Het leek mij daarom wel handig om hierover een blog te schrijven .

Mijn eerste ervaring met een verloskundige .
Dit was zoals bij vele telefonisch een luchtig gesprek over de zwangerschap en het maken van de eerste afspraak .
Mijn vriend wilde graag mee en had voor deze dag vrij geregeld helaas werd de eerste afspraak 10 minuten van te voren afgezegd i.v.m. met een bevalling .
De 2e afspraak moest vrij kort daarna plaatsvinden en daardoor kon mijn vriend ook niet mee .

Tijdens dit gesprek kwam ik achter punten die er voor zorgde dat ik gelijk al geen fijn gevoel had of klik met de verloskundige .
-de praktijk werd gerund door 2 personen waarvan 1 zelf met zwangerschapsverlof zou gaan waardoor het niet bekend was wie er bij mij bevalling zou zijn .
-ze konden geen echo´s maken dit moest bij een andere praktijk
-de verloskundige had nogal een sterke mening over babyproducten en borstvoeding .
-ze was alles behalve persoonlijk met mij bezig

Funny-Illustrations-Pregnancy-Struggles

Deze punten zorgde er na mijn eerste gesprek al voor dat ik nogal een raar idee kreeg bij een verloskundige .
Het gesprek ging voornamelijk over dingen die ik moest zoals geen switzal voor de baby wat er ook gebeurt borstvoeding geven en mij voor namelijk bezig houden met mijn hoge bmi .
Achteraf kan ik hier heel erg om lachen omdat ik nu weet dat deze praktijk niet bij mij paste als persoon .
Aangezien ik namelijk graag luister na advies maar toch echt zelf bepaal wat ik wil doen met ons kind.
Ook vind ik persoonlijk het belachelijk dat in 2017 er nog gepusht word dat je borstvoeding moet geven , ik vind dat dit een keuze is van de moeder zelf .
Uiteindelijk gaat het erom dat de moeder zich fijn voelt en niet dood ongelukkig .
Plus ik ben ook 1.86cm behoorlijk gezond door het leven gewandeld en dat allemaal zonder borstvoeding .

Dan komen we bij een punt waarbij het gesprek met de verloskundige helemaal niks meer zou worden .
Het BMI gesprek .
Wand ja met maatje 46 kun je het al raden mijn bmi was hoger als gemiddeld .
Ik walg überhaupt al van bmi omdat bmi nooit jou gezondheid of fitheid kan bepalen maar puur een rekensom is.
Dat bmi bij zwangerschap een rol speelt snap ik inmiddels wel .
Alleen gaat het hierbij om de manier van benaderen .
Een beetje bij onderzoek over je levensstijl en vooral fitheid is namelijk erg handig in plaats vrouwen gelijk een stempel geven met een ouderwetse reken formule .

m3.jpg

Maar goed hoe kwam ik nou bij de juiste verloskundige .
Simpelweg via de eerste termijn echo met 12 weken .
Deze liet ik  maken bij een geboortecentrum .
Een geboortecentrum wat eigenlijk zoveel beter bij ons paste en wat ik graag eerder had willen weten zodat ik al het geneuzel kon besparen .
Dit geboortecentrum was een stuk meer van deze tijd .
Doordat hier de verloskundige praktijk , kraamzorg , echo centrum en zwangerschapscursussen allemaal onder 1 dak zaten was het zo veel makkelijker om ook alles in 1x te regelen .
Dit scheelt zoveel tijd en extra zorgen .
Nu zit ik bij een team van 6 verloskundige iedere afspraak maak je kennis met een andere en je weet daardoor altijd wie er bij de bevalling zal zijn .
Ook zijn de gesprekken een stuk luchtiger en persoonlijker waardoor ze altijd naar jou wensen luisteren en je gepast advies geven .
Geen ouderwets gepush dus maar persoonlijke begeleiden waar je echt wat aan hebt .

m33.jpg

Ik zou daarom iedereen adviseren kijk van te voren eerst naar verschillende praktijken .
Bel ze stel vragen en bedenk van te voren wat je zelf belangrijk vind .
Ik denk namelijk dat het absoluut per persoon verschilt .
Laat je vooral niet gek maken over je bmi zorg voor genoeg beweging en gezonde voeding de rest komt van zelf zolang jij en je kindje maar gezond zijn !!

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met verloskundige praktijken .

Xoxo Donna Lizzy